Julmaten jag tillåter mig äta

december 31, 2018

Jag måste säga att julen med all dess mat och godsaker blir lite jobbig för oss som följer en strikt kosthållning. Och även om man inte äter någon speciell kost kan en aktiv inflammation som crohns, ulcerös kolit eller liknande göra att man ändå måste välja bort mycket från julbordet.

Vad har då jag valt att äta under julhelgen? Sötsaker, bröd och liknande väljer jag såklart bort helt, eftersom jag följer SCD eller en variant av det upplägget äter jag inte något med socker, mjöl eller andra komplexa kolhydrater. Det mest söta jag åt under jul var apelsin, det är som godis för mig.

Från julbordet är det kött och fisk som gäller för mig. Vanlig kokt lax är en favorit, gott och samtidigt skonsamt för magen. Revbensspjäll går bra så länge det bara är kryddat med salt och peppar, många kryddblandningar innehåller ofta mycket tillsatser och socker. Det blev också lite kallskuret som fårbog, skinka och en del rökt kött. Det blev även en och annan baconrulle med makrill, det är jättegott.

Till detta äter jag gärna morot och kålrot, det är ett utmärkt komplement till potatis. Finns det sallad passar det också bra.

Även om allt detta kan låta mycket är det såklart inget jag vräkte i mig i några enorma mängder, det blev bara lite av varje, men mätt blev jag ändå. Sedan är denna mat något jag unnar mig vid jul och inget jag dagligen äter utav, just av denna anledning kan jag tänja på gränserna.


Julafton i skidspåret

december 26, 2018

Årets julafton bjöd på både rikligt med snö och behaglig temperatur. Jag kunde inte motstå suget att få ta sig ut och åka en runda i skidspåret. Det kändes som en perfekt aktivitet inför aftonens julfirande.

Jag kunde inte tro att det skulle vara så många som hade samma idé, jag träffade massor med glada åkare runt om i spåret, både unga och gamla.

Det som lockade mest var så klart vädret och snön, det blir så vackert vid lunchtid när solen försöker sträcka sig upp i horisonten, lugnet infinner sig inombords när man får njuta av utsikten.

Att få lite rörelse i kroppen är inte dumt även om det är på julafton. Det blir mycket sittande resten av dagen så min rygg mår bra av att få aktivera sig. Att ta sig en promenad är också en ypperlig paus i julstressen, bara inta atmosfären och stämningen runt om i kvarteren.

Vintersolen visar sig i fjärran.


Skön ledighet under jul

december 21, 2018

Jag har påbörjat mitt jullov och kommer vara ledig i nästan 2 veckor. Det ska bli skönt att få vara hemma och mysa i lugn och ro. När ledigheten sträcker sig över en längre period brukar tankarna på jobbet släppa, och det är väl meningen med det hela.

Förutom att spendera julhelgen med släkten så har jag tänkt ge mig tid att läsa, se tv och kanske avnjuta något trevligt tv-spel, alltså ge mig själv tid för något roligt och avkopplande utan att känna onödig stress.

Det är ju klassiskt att känna sig extra stressig när man är ledig bara för att man ska hinna med så mycket. Nu ska jag försöka att bara fokusera på det allra viktigaste som kost och träning, sedan får jag fylla på med de roliga aktiviteterna utöver det, allt annat trams får vänta till efter nyår.

Hoppas ni alla får en trevlig jul.


Gymmet 06:30 i 30 minusgrader

december 18, 2018

Eftersom jag inte alltid har så lätt att sova stiger jag gärna upp rätt tidigt. På helgerna brukar jag göra bort träningen relativt snabbt och jag är oftast på gymmet omkring 6-, 7-tiden på morgonen. Visst tog det emot lite extra denna helg då det var upp mot 30 minusgrader. Men det är bara att klä sig väl och ge sig utan innan tanken på något annat infinner sig.

När man väl tagit sig dit och kommit igång går det alldeles utmärkt. Det är samma tankebanor som jag skrev om tidigare när det var snöstorm dagen då jag skulle springa, det gäller bara att ta steget även om det känns jobbigt för stunden.

Träna tidigt är en vanesak, det kanske behövs extra uppvärmning för att komma över värsta stelheten, men sedan går det oftast bra. Det bästa är såklart att man får resten av dagen ledig och sedan slipper tänka på att det ska göras. Att få komma hem efter träningen och mysa med frukost och en kopp kaffe är så skönt och avkopplande.


Löpning i snöstorm

december 9, 2018

På söndagar försöker jag ta det lugnare, att inte ha allt för stora åtaganden. Jag är ledig från styrketräningen och håller mig för det mesta hemma, men helt stilla vill jag inte vara.

Söndagen är en perfekt dag för mig att få vara ute och motionera lite lätt. Omkring 20-30 minuter räcker gott för mig, lagom för att få upp flåset under några kilometer. Längre än så brukar ändå inte mina knän klara av.

Idag blev dock löprundan en större utmaning i och med det kraftiga snöfallet. Trots detta gick det ändå riktigt bra, över förväntan faktiskt. Det tar alltid emot att gå ut i dåligt väder, men man får bara acceptera att det ska göras, det är tur att jag är envis när det kommer till träning. Jag vet hur mycket bättre jag mår efter ett träningspass, även om det känns jobbigt just före jag kommer igång.


%d bloggare gillar detta: