Då var det påsk

mars 25, 2016

Påsken är här tillsammans med soligt väder och plusgrader. Det ska bli skönt att få vila några dagar extra, något som jag känner att jag behöver. Jag har varit tröttare än vanligt och det har märkts av på både träning och vardagsliv. Igår var jag tvungen att gå till sängs extra tidigt och sov ändå längre än planerat.

Idag har jag gjort klart veckans sista träningspass och slipper i alla fall tänka på det. Fortsättningsvis kommer jag ta påsken med ro med en och annan promenad om vädret fortsätter att stråla. Om arbetslusten faller på ska jag försöka påbörja vårstädningen och rensa ut lite skrot, att få ordning och reda omkring sig gör livet lite mindre stressigt.

Några dagars extra ledighet kommer lägligt.

Några dagars extra ledighet kommer lägligt.

Annonser

Utan mediciner i över 1 år

mars 13, 2016

Här kommer en kort uppdatering om min medicinfria tillvaro. Det har gått närmare 15 månader sedan jag senast tog mina mediciner och enligt provtagningen i december kan jag fortsätta så tills vidare. Jag äter fortfarande en strikt lågkolhydratkost och har inte gjort några direkta förändringar. Jag hade planer att släppa lite på tyglarna och lägga till vissa råvaror men vanan har gjort att jag bara fortsatt som vanligt.

Jag tränar de flesta dagar och anser inte att det påverkar sjukdomen negativt, snarare tvärtom, om än vissa pass blir hårdare än nödvändigt. Det är snart dags för ny provtagning och jag hoppas att värdena är under kontroll.

 


Att träna över sin förmåga

mars 6, 2016

Träning är nyttigt för både kropp och själ, men att träna för hårt och för mycket kan istället ge motsatt effekt. När man börjar träna går det relativt snabbt att göra framsteg och det är en härlig känsla att få denna belöning. Efter många års träning kan det istället bli väldigt svårt att förbättra sig, det kan krävas väldigt mycket träning under lång tid för att få se någon utveckling. Ser man till elitidrottare är det inga konstigheter med att träna väldigt hårt, de måste verkligen göra allt de kan för att nå toppskiktet. Vi glada amatörer och motionärer är en annan femma, speciellt oss som kanske har en sjukdom eller annan åkomma att lägga till i ekvationen.

När det kommer till styrketräning har jag själv gjort misstaget att gå lite för långt vid upprepade tillfällen. Vid tunga lyft som är på gränsen vad man klarar blir påfrestning väldigt stor, det är lätt att tekniken fallerar och risken för skador ökar. Förutom skaderisken går väldigt mycket energi åt till att reparera nedbrytningen den tunga träningen medför, energi som i första hand bör gå till kroppens kamp mot sjukdom. Hälsan är det viktigaste vi har och bör ligga i fokus men något som är lätt att förbises bara för att få känna sig duktig.

För 1 år sedan blev träningen för tuff för mig och efter ett längre uppehåll var jag tvungen att börja om på en mycket lägre nivå. Efter att jag accepterade situationen var det ganska lättande att slippa pressen att prestera. Under denna period har jag ändå trappat upp träning allt eftersom och det börjar nu nå sin gräns igen. Jag försöker påminna mig själv att inte träna dumt, vad har jag egentligen för vinning av det, jag har inga planer på att tävla och ska bara träna för att må bra. Vid konditionsträning har jag vant mig vid att hålla ett mer lagom tempo, men vid styrketräning är det mycket svårare att lägga om tankesättet, där tränar jag ofta över mitt välmående i jakten på nya mål.

Så till mig själv och alla andra, träna lagom och gör det långsiktigt, lyssna på kroppens signaler och dumpa egot.

Var rädd om kroppen och träna smart.

Tänk på hälsan och träna smart.

 


Vädret tvingar mig till skidåkning

mars 2, 2016

Jag har svårt att förstå att mars månad redan är här, solen lyser otroligt stark mot den vita snön och våren står för dörren. Det har varit några fantastiskt fina dagar de senaste 2 veckorna, mina planerade vilodagar har på grund av detta istället blivit längdåkningsdagar. Det är lätt att få dåligt samvete när man sitter inomhus vid sådant finväder. Även om jag varit trött som en sork när jag stampat iväg mot skidspåren så kommer jag oftast tillbaka som en nöjdare och lugnare herre. Träningen får mig att må bättre och solens ljus laddar kroppen, något som kan behövas efter denna mörka vinterperiod. Mot ljusare tider!

Gnistrande snö

Våren är på ingång.


%d bloggare gillar detta: