Ett lugnt nyårsfirande

december 31, 2015

Idag är det nyårsafton och många kommer att fira in det nya året med ett riktigt ståhej. Jag väljer istället den lugna vägen med en mer stillsam afton, huvudnumret blir istället en god middag senare ikväll. Jag har aldrig känt lusten för vilda fester på nyårsafton, inte ens i yngre år. Inom vår familj har nyårsfirandet aldrig varit något överdrivet speciellt, antar att det sitter kvar. Istället gillar jag att börja ett nytt år pigg och fräsch, att vara trött och sliten från exempelvis en sjukdom som Crohns gör att man istället uppskattar de dagar då man får må bra.

Gott nytt år på er alla!

Hoppas ni alla får en trevlig kväll.

Hoppas ni alla får en trevlig kväll.

Annonser

Tillbaka på längdskidorna

december 29, 2015

Äntligen har jag tagit mig tiden att besöka långåkningsspåren. Det är skönt att få vara ute och röra på sig när man för det mesta håller sig inomhus. Det blir inte några allt för långa eller ansträngande rundor till att börja med, jag glider mest omkring och uppskattar omgivningen och den friska luften. Säsongen är lång och det är smart att inte fördärva sig redan från start.

Ute i längdspåren

Skidorna gör det enkelt att ta sig ut i skogen på vintern.


Ledig under jul och nyår

december 23, 2015

Jag har passat på att ta ut en del semesterdagar under jul och nyår, jag är alltså långledig fram till 2016. Det är skönt att få sova lite extra på morgonen, samtidigt har det blivit några sena nätter, den klassiska ”sno på dygnet-rytmen” har redan infallit. Jag myser här hemma och småfixar med lite allt möjligt. Emellanåt blir det film eller något bra TV-program, det är trevligt att sitta och glo på dumburken vid juletid tycker jag. För att inte förvandlas till en latmask har jag faktiskt planerat in några dagar med fysiskt aktivitet, att vara helt stilla under längre tid mår jag inte bra utav.

Imorgon är det julafton med allt vad det innebär. Jag kommer att fira med närmsta släkten och får lämna hemmets trygga vrå i några dagar. Hoppas ni alla får en trevlig jul.

God Jul

Att få jullov kan göra en såhär glad.


Träningsjournal, November 2014

december 17, 2015

Detta inlägg ”Träningsjournal, November 2014” kommer som ni märker hela 1 år efter det faktiskt var aktuellt. De akuta problemen med hälsan förra året gjorde att det blev ett abrupt slut på träningen. Jag skrev då aldrig om min sista träningsmånad, en månad som var toppen av mina prestationer i gymmet. Mycket har blivit åsidosatt under det senaste året, även bloggandet. Men som sagt, här kommer nu den träningsjournalen som jag aldrig skrev färdigt.

Det har varit en utmaning att klara av de planerade träningspassen, men det lossnade ändå något i slutet av förra månaden och jag har känt mig taggad och hoppfull. Trots trötthet har jag kämpat på och lyckats komma framåt. I början av denna månad klarade jag exempelvis 2 set med 6 repetitioner på 140 kg i marklyft, det är en klar bättring mot tidigare i höst.

Jag har precis köpt mig knästöd (knee sleeves) från SBD, dessa värmer och ger extra stöd vid tunga lyft. Jag provade dessa för första gången i knäböj på 152,5 kg med 2 repetitioner och det kändes väldigt bra.

Under slutveckan på mitt program testade jag ut mina maxlyft inför nästa period. I knäböj klarade jag 3 repetitioner på vikten 155 kg, mitt personbästa. I bänkpress blev det 3 repetitioner på vikten 100 kg, även där personbästa. Efter bänkpressen lyckades jag få en fruktansvärd låsning i nacke och övre rygg efter att jag tränat militärpress. Detta gjorde att jag inte kunde slutföra det sista dagen med marklyft, men planen var att klara 3-4 repetitioner på 155 kg.

Jag blev sedan borta från träningen på grund av nacke och rygg, samtidigt började jag på en ny antibiotikakur på grund av envisa bakterier i halsen. Efter att jag avslutat min antibiotikakur började jag träna lite lätt igen, men hann knappt börja innan jag fick en överreaktion av medicinerna.

Hälsan sa ifrån och jag får framöver ta det lugnare med träningen.

1 dag från v.46, kroppsvikt 72,5 kg

Huvudövningar

Knäböj
10 x 20 kg | 6 x 50 kg | 4 x 70 kg  | 2 x 90 kg  | 1 x 110 kg  | 1 x 122,5 kg  | 1 x 135 kg  | 3 x 147,5 kg  | 2 x 152,5 kg

Marklyft
8 x 20 kg | 6 x 50 kg  | 3 x 80 kg  | 1 x 110 kg  | 1 x 130 kg  | 3 x 147,5 kg  | 1 x 152,5 kg

Extra övningar

Frontböj
10 x 82,5 kg

Liggande benlyft (ett ben åt gången)
14 x kv | 14 x kv

Maghjulet
14 x kv | 14 x kv

Stående vadpress
14 x 107,5 kg | 14 x 107,5 kg


%d bloggare gillar detta: