Första förkylningen på väldigt länge

oktober 28, 2015

Jag har inte varit förkyld på över 1 år vilket är ett nytt rekord för mig, men nu har jag till slut åkt på en förkylning igen. Tidigare var jag förkyld flera gånger per år men sedan jag slutade med mina mediciner och la om min kost har det varit mycket lugnare på den fronten. Medicinerna kan jag förstå har en stor påverkan då de trycker ner immunförsvaret. Om den kolhydratfattiga kosten gör mig mindre sjuk kan jag inte svara på, men det är i alla fall något jag hört. Samtidigt har jag inte tränat lika hårt som jag tidigare gjort och det gynnar väl motståndskraften också.

Nu är det bara till att kurera sig och försöka komma på banan igen. Jag hoppas innerligen att det dröjer 1 år tills nästa gång.

Annonser

Färdigplockat i bärskogen

oktober 19, 2015

Under hösten har jag varit ute i skogen och plockat bär, en fin kombination av motion samtidigt som jag får bunkra upp med dessa goda nyttigheter. Det har inte blivit speciellt mycket men jag har i alla fall fått ihop några påsar blåbär som jag får njuta av under vintern. Kvalitén på bären har inte varit den bästa och rensning har varit jobbig, men nu när allt är klart känns det bra. Hjortron har jag bara plockat en gång och dessa åt jag upp på en gång, det är svårare att hitta bra hjortronställen och sedan gillar jag inte de hårda fröna i dessa bär.

Jag äter blåbär till mina bananpannkakor och det passa perfekt, en matsked eller två räcker gott och väl för att jag ska vara nöjd, på detta sätt lär bären räcka ganska länge även om jag äter varje dag. Blåbär är ganska söta i smaken bara som de är och de passar bra till efterrätt.

Blåbärsskogen

Brukar du ta dig ut i skogen och plocka bär?


Medicinfri med rätt kost – Del 1 – Förord

oktober 2, 2015

Det har gått 9 månader sedan jag slutade med mina mediciner och istället la om min kost. Jag är fortfarande medicinfri och gör allt jag kan för att kunna fortsätta så. I denna bloggserie tänkte jag skriva om hur denna resa gått och förhoppningsvis fortsätter. Jag kommer att dela upp inläggen kvartalsvis för att få en någorlunda struktur på det hela. Här i den första delen skriver jag om orsaken till varför jag valt bort medicinerna. I efterföljande delar kommer jag sedan skriva om själva kosten och hur jag äter, något som förändras och anpassas allt eftersom jag lär mig under resans gång.

Efter återkommande infektioner och flertalet antibiotikakurer som till sist slutade med en allergisk reaktion och ett besök på akuten fick det vara nog. Dessa återkommande infektioner berodde troligen på mitt dåliga immunförsvar som Crohns-medicinerna medfört, det blev helt enkelt en snöbollseffekt av alla mediciner och biverkningar.
Läkaren jag träffade på akuten var en konstig typ som ifrågasatte mina mediciner, min kost och hade också synpunkter på min träning. Jag fick uppmaningen att sluta med ansträngande styrketräning och konditionspass för evigt, med Crohns klarade inte min kropp av den ansträngningen tydligen. Detta besked gjorde att jag bröt ihop fullständigt, träningen är ju det som fått mig igenom vardagen. Detta blev starten på en av de jobbigaste perioderna i mitt liv.

Utslag och svullnader fanns kvar ett bra tag efter allergichocken, jag fick också problem med efterreaktioner som blossade upp till och från. Det blev bestämt att jag skulle ta uppehåll med medicinerna ett tag framöver för att inte riskera ännu fler reaktioner. I och med uppehållet av medicinerna bestämde jag mig för att prova ett nytt kostupplägg, jag hade läst om personer som klarat sig skapligt utan mediciner och med enbart kostförändringar. Jag hade i alla fall gott om tid nu när jag inte tränade och var tvungen att ta det lugnt, skulle jag ge kosten ett seriöst försök så var det nu eller aldrig.

Jag bestämde mig ganska omgående att följa dieten SCD (Specific Carbohydrate Diet). Denna diet har jag följt en kort period tidigare så den var inte helt ny för mig. SC-dieten går ut på att välja bort komplexa kolhydrater, de kolhydrater som sägs göra skada på tarmen och orsaka inflammation. De kolhydrater som tillåts kommer endast från vissa grönsaker, rotfrukter och frukter. Alla mjölkprodukter är förbjudna förutom den hemmagjorda yoghurten och vissa ostar. SC-dieten är extremt strikt och tillåter nästan inga tillsatser, det får exempelvis inte finnas minsta spår av socker eller mjöl i produkterna du äter, dessa tillsatser finns i nästan allt som säljs på affären för att få bättre smak, utsedde och hållbarhet.

Jag har redan skrivit ett inlägg om den specifika kolhydratkosten tidigare som ni kan läsa på denna länk. I nästa del kommer jag gå igenom kosten under månad 1 till 3.

Senast uppdaterad 2015-10-02

Nyttig mat

Medicinfri med kostanpassning, är det möjligt?


%d bloggare gillar detta: