I skydd från stormen

september 28, 2014

Helgen har inte varit så dramatisk som rubriken antyder, men igår höll jag mig inne då det var hemskt blåsigt ute. Jag vaknade av att det var ett väldans liv utanför mitt fönster, när jag tittat ut gled det förbi skyltar efter trottoaren och moln av löv snurrade runt i små virvelvindar, i detta ögonblick bestämde jag mig för denna dag skulle bli en innedag.

Jag har varit rätt så uppstressad under hösten, stressen har blivit så inarbetad att jag stressar när jag inte ens behöver stressa. Men lördagen var dagen då jag kunde koppla av på riktigt, inga måsten utan jag gjorde det jag kände för, en blandning av både nytta och nöje i ett lugnt och sansat tempo. Jag gjorde bland annat några burkar scd-yoghurt, spelade tv-spel, dammsög lägenheten, och framförallt gick jag i säng i god tid och fick lite kvalitativ sömn. Nu ska jag försöka stanna kvar i detta lugna tillstånd och fortsätta veckan utan att jaga upp mig i onödan.

En stormig helg

Annonser

Extra tillskott av vitaminer

september 24, 2014

Vitaminer och mineraler är något kroppen behöver för att må bra, men med dålig kost kan det vara svårt att tillgodose behoven. Är det då nödvändigt att äta vitamintillskott även vid bra kosthållning? En inflammerad tarm från sjukdomar som Crohns och liknande kan få svårt att tillgodose kroppen med vitaminer och mineraler. Förra året började jag själv ta extra tillskott för att se om det kunde hålla mig friskare och ge mig bättre träningsresultat. Jag tänkte skriva om några av de tillskott jag tar regelbundet, vissa tar jag dagligen andra med någon dags mellanrum.

B12 tas upp i nedre delen av tarmen och är ett tillskott som jag tar dagligen och har gjort under många år, brist på B12 kan bland annat orsaka trötthet och yrsel.

Diarréer kan ge brist på kalium och magnesium som behövs för att hålla musklerna i bra form, anledning till att jag äter magnesium är att jag lätt får muskelkramp.

D-vitamin är något jag fått upp ögonen för på senare år, många med Crohns har brist på d-vitamin. Solen ger oss en stor del av vårt d-vitaminintag, så våra långa och mörka årstider gör det svårt att för oss i norden att tillgodose behovet. D-vitamin har det skrivits mycket om de senaste åren, hur de är bra för många sjukdomar och förbättrar vårt immunförsvar. Värk och trötta muskler kan vara symtom vid d-vitaminbrist, jag äter det främst d-vitamin i hopp om att få ett bättre immunförsvar.

Omega-3 har många positiva effekter, allt från sänka blodtryck till bättre återhämtning vid träning. Omega-3 sägs också vara antiinflammatoriskt och ska hjälpa mot auto immuna inflammationssjukdomar.

Alla påståenden om vitaminer och mineralers positiva effekter ska inte överdrivas i tron om att dessa tillskott ska göra en stark som stålmannen. Det kommer ständigt nya undersökningar som ibland motsäger vad som tidigare sagts. Men har man en vitaminbrist så är det självklart bra att göra något åt problemet.

Vitaminer

Överdriv inte din konsumtion av vitaminer och mineraler, se över dina verkliga behov.


Fisk med potatis och rotfrukt

september 21, 2014

Hösten är här med färska, fina råvaror från trädgårdslandet. I veckan passade jag på att göra en enkel fiskrätt med potatis, rödbetor och morötter. Allt tillagades i ugnen för att göra det så enkelt som möjligt.

Jag la 2 st frysta torskblock i en form, fisken saltas och peppras innan den täcks med skivade tomater och ost. In i ugnen i 40-45 minuter på 150 grader.

Under tiden skalade jag potatisen och rotfrukterna, jag skar de i bitar för att sedan förkokas i några minuter. Sedan lade jag dessa i form tillsammans med en uppskuren lök, och in i ugnen efter att fisken blivit klar. Nu körde jag istället ugnen på 225 grader för att få mer yta och färg, ca: 15-20 minuter.

Detta är väldigt lätt att tillaga, det är också så enkelt att göra mycket mat på en gång, perfekt för ett par matlådor.

Fisk i ugn med potatis och rotfrukt


Ute i bärskogen

september 14, 2014

Under hösten har jag varit ute i skogen några gånger och plockat bär. Mest för att få koppla av och göra något ute i friska luften, att sedan ha tillgång till lite bär är aldrig fel. Det är perfekt att få röra ner blåbär i gröten istället för sylt som innehåller onödigt socker. Det är främst blåbär som jag själv varit ute efter, de lingon jag plockat har istället min mormor fått. Själva plockandet är ju det som är roligast och själva upplevelsen, att sedan rensa bären är något som kan tära på humöret, men blir det lite extra gott när man vet att det är en själv som plockat.

Bärskogen


Träningsjournal vecka 37, 2014

september 12, 2014

Jag är inte helt återställd från förkylningen men tillräckligt för att börja om med träningen igen. Två veckors uppehåll kanske inte låter så länge, men det känns att jag varit borta. Jag har tappat i styrka och träningsvärken är från en annan värld, jag är öm i varenda muskel. Det är alltid jobbigt att dra igång efter ett längre uppehåll, men jag känner att det går mot det bättre.

Veckoschema v.37
Tisdag – Ben, Mage
Onsdag – Bröst, Triceps
Torsdag – Rygg, Biceps
Fredag – Axlar, Traps


Träningsjournal vecka 36, 2014

september 10, 2014

Jag trodde förkylningen började ge sig och jag tränade ett lugnare pass på måndagen. Det blev bara en träningsdag denna vecka då förkylningen tog nytt grepp igen. Krasslig hals, nästäppa och snuva höll mig sällskap hela veckan. I och med detta långa uppehåll har jag tappat både aptit och träningslust. Oj vad trögt det kommer att gå den dag jag börjar träna igen.

Veckoschema v.36
Måndag – Helkropp (låg- och högrep)


Träningsjournal vecka 35, 2014

september 10, 2014

Jag har varit sjuk denna vecka. Jag tränade ett kortare pass på måndagen innan förkylningen bröt ut på riktigt. Resterande del av veckan blev jag sängliggande med feber och halsont. Mycket irriterande att åka på en förkylning så tidigt på hösten, ett rejält bakslag minst sagt.

Veckoschema v.35
Måndag – Helkropp (låg- och högrep)


%d bloggare gillar detta: