Greppträning med Fat Gripz

Ett bra grepp är viktigt i många styrkeövningar, i marklyft är ett starkt grepp ett måste. Underarmar och greppträning är något jag inte lägger speciellt mycket tid på, istället hoppas jag att den vanliga träningen ska vara tillräckligt för att åstadkomma ett bra grepp. För tillfället har jag inte något problem med greppet i marklyft men jag lyfter heller inte några jättevikter. Jag har ändå funderat på hur jag ska förbättra greppet utan att behöva lägga till så mycket i mitt nuvarande träningsupplägg. Av en slump fick jag höra om Fat Gripz som är ett par grövre grepp som du sätter utanpå hantlar och skivstänger. Fat Gripz gör omkretsen på greppen större (5,7 cm) och det blir mycket svårare att hålla i relativt lätta vikter. Underarmarna får sig en rejäl omgång och man får kämpa för att orka hålla fast. Det smarta är att du tränar ditt grepp när du gör dina vanliga övningar och ingen extra tid går åt till det.

Fat Gripz

Vid pressövningar sägs Fat Gripz också minska belastning på lederna.

 

Bild från fatgripz.com

Bild från fatgripz.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: