Träningsjournal vecka 48, 2013

november 30, 2013

Fortsatt oroligt i ryggen, men det har inte påverkat träningen så mycket. Ökningarna fortsätter men ibland tror jag att själva utförandet försämras, det gäller att ha en bra form i lyften och inte bara tänka på reps och vikt. I mitten av veckan kom jag in i en svacka och blev väldigt trött, men det ordnade upp sig rätt snabbt. Marklyftet har känts väldigt tungt de senaste två veckorna, men jag antar att det beror på ryggen. Fredagens lättare marklyft gick i alla fall bra. Min egen vikt har jag också lyckats öka i lämplig takt, får se om jag kan fortsätta eller om det tar stopp snart.

Veckoschema v.48

Måndag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Tisdag
 – Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Torsdag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (lättare och fler repetitioner)
Fredag– Chins, Dips, Mage, etc. (lättare och fler repetitioner)


Måndag (basövningar), 85 min, kroppsvikt 73,3 kg

Knäböj (bälte över 130 kg)
5 x 50 kg | 3 x 80 kg | 2 x 100 kg | 1 x 120 kg  | 3 x 145 kg | 3 x 142,5 kg | 3 x 140 kg  | 4 x 137,5 kg | 4 x 135 kg

Bänkpress
5 x 50 kg | 2 x 65 kg | 1 x 80 kg | 2 x 92,5 kg | 3 x 90 kg | 3 x 87,5 kg | 4 x 85 kg | 5 x 82,5 kg

Marklyft (bälte från 120 kg)
9 x 50 kg | 6 x 80 kg | 3 x 100 kg | 1 x 120 kg | 2 x 147,5 kg | 4 x 130kg

Militärpress
2 x 60 kg | 2 x 57,5 kg

Annonser

Onsdagstrött

november 27, 2013

Idag har jag varit ruskigt trött och även de minsta sysslor har känts jobbiga. Lite nu och då kommer denna extrema trötthet och jag  har inte riktigt hittat något samband, men kroppen är en komplicerad maskin och det är svårt att förstå hur den resonerar. Det ska iallafall bli skönt med en riktig slapparhelg, det är inte många dagar kvar nu.


Träningsjournal vecka 47, 2013

november 26, 2013

Förra helgen fick jag en fruktansvärd ryggvärk, och jag har ingen aning om vars den kom ifrån, suttit eller sovit konstigt, eller kanske överträning. Det blev något bättre under själva veckan så jag har fortsatt med träningen i vanlig ordning i den mån det har känts okej. Marklyft, dips och mage har varit värst, men på det hela har det ändå varit en skaplig vecka med tanke på omständigheterna.

Veckoschema v.47

Måndag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Tisdag
 – Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Torsdag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (lättare och fler repetitioner)
Fredag– Chins, Dips, Mage, etc. (lättare och fler repetitioner)


Måndag (basövningar), 85 min, kroppsvikt 72,8 kg

Knäböj (bälte över 130 kg)
5 x 50 kg | 3 x 80 kg | 2 x 100 kg | 1 x 115 kg  | 5 x 132,5 kg | 5 x 132,5 kg | 5 x 132,5 kgg  | 5 x 132,5 kg | 5 x 132,5 kg

Bänkpress
5 x 50 kg | 2 x 65 kg | 1 x 80 kg | 2 x 92,5 kg | 3 x 90 kg | 3 x 87,5 kg | 4 x 85 kg | 4 x 82,5 kg

Marklyft (bälte från 120 kg)
9 x 50 kg | 6 x 80 kg | 3 x 100 kg | 1 x 120 kg | 1 x 147,5 kg | 3 x 130kg

Militärpress
4 x 57,5 kg | 5 x 55 kg | 5 x 52,5 kg


Nystart med Humira

november 24, 2013

Igår tog jag Humira för första gången sedan i somras. Jag hade hoppats på att jag kunde hindra inflammationen på egen hand med striktare kost, kanske var jag inte tillräckligt strikt?! De senaste provtagningarna tyder på att inflammationen i tarmen försämras. Läkaren tycker att jag så fort som möjligt ska börja med Humira igen så att det inte hinner gå för långt. Humira ger resultat väldigt snabbt, i alla fall gjorde den det när jag började förra året. Kortison brukar också fungera bra men med värre biverkningar. Imurel (Azatioprin) känns inte fungerar alls, men läkarna vill att jag tar det ändå, svarar Humira bra ska de sänka Imurel-dosen mer.

Det enda som egentligen oroar mig med Humira är försämringen av immunförsvaret och risker med infektioner. I somras var det inte roligt med två kurer antibiotika, nu under värsta förkylningsmånaderna känner jag mig inte helt trygg. Jag ska snart ta nya prover och då får jag se om värdena går ner igen.

humira-crohns-2013-11-21


Rejält magbesvär

november 22, 2013

Den stressiga dagen igår verkar ha gjort magen rejält upprörd. Detta måste vara den värsta dagen sedan slutet av sommaren, många besök på toaletten har det blivit. Det är så stor skillnad på att vara halvdålig och riktigt dålig, dessa dagar suger verkligen energin ur kroppen. Imorgon är planerna på att starta med Humira igen och just nu har jag inget emot det. Bättre start på helgen kunde man ha önskat sig.


Läkarbesök

november 21, 2013

Efter en stressig morgon och bilkörning i blixthalka lyckades jag tills slut komma i tid till mitt läkarbesök med någon minuts marginal. Idag fick jag nämligen träffa min nya läkare som jag blev tilldelad i våras. Det är roligt att få ett ansikte på personen jag tidigare bara haft telefonkontakt med. Själva besöket handlade mest om hur jag mått den senaste tiden, samt mina senaste provsvar och framtida medicinering.

Provsvaren visade att kalprotektinet åter försämrats, tiden utan Humira verkar inte gått så bra som jag trott. Även några levervärden har börjat avvika, men än så länge inte allvarligt. Något mer positivt var att värdet på de vita blodkropparna normaliserats, och det var många år sedan detta var normalt. Detta beror antagligen på att jag sänkt min dos av Imurel.

Framtida planer är att börja om med Humira-injektionerna igen. Imurel ska fortsättas tas i lägre dos, kanske till och med sänkas ännu mer. Nya prover ska tas om några veckor efter att jag börjat om med Humira.


Träningsjournal vecka 46, 2013

november 19, 2013

Det går fortsatt bra. Det har blivit ökningar i både basövningar och kompletterande övningarna denna vecka. Det kändes skönt att få klara 5 x 145 kg i marklyft, även knäböjen gick bra på 4 x 142,5 kg. Bänkpressen går sakta framåt, med ska sägas att det går väldigt trögt. Jag känner att det börjar bli svårare att ta sig vidare nu, det har gått bra en längre tid och det brukar inte fortsätta så i evigheter, det har man fått lära sig.


Veckoschema v.46

Måndag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Tisdag
 – Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Torsdag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (lättare och fler repetitioner)
Fredag– Chins, Dips, Mage, etc. (lättare och fler repetitioner)


Måndag (basövningar), 80 min, kroppsvikt 72,5 kg

Knäböj (bälte över 130 kg)
5 x 50 kg | 3 x 80 kg | 2 x 100 kg | 1 x 120 kg  | 4 x 142,5 kg | 3 x 140 kg | 3 x 137,5 kg  | 3 x 135 kg | 5 x 132,5 kg

Bänkpress
5 x 50 kg | 2 x 65 kg | 1 x 80 kg | 1 x 92,5 kg | 3 x 90 kg | 3 x 87,5 kg | 4 x 85 kg | 4 x 82,5 kg

Marklyft (bälte från 120 kg)
9 x 50 kg | 6 x 80 kg | 3 x 100 kg | 1 x 120 kg | 5 x 145 kg | 7 x 125 kg

Militärpress
3 x 57,5 kg | 5 x 55 kg | 5 x 52,5 kg


%d bloggare gillar detta: