Magknip

augusti 29, 2013

Magen har varit orolig sedan jag började med antibiotikan. Jag äter för tillfället ganska mycket mat och det gör inte saken bättre, som vanligt är det säkert en kombination av flera olika saker som gör magen upprörd. Jag får stundtals ordentliga magknip och det gör så jäkla ont. Varje gång jag får ont i magen kommer minnen tillbaka från tiden då min mage var kraftigt inflammerad, då fick jag obeskrivligt ont varje gång jag åt det minsta lilla. Jag blir livrädd när jag tänker på att det kan bli så igen, nä usch, bort med dessa tankar.

Även om åren gör att vi förtränger minnen från tunga perioder är de inte långt borta att påminna oss igen. De kan ibland bara vara småsaker i vardagen som aktiverar dessa otrevliga minnen. Exempelvis mat som vi äter flera gånger per dag, att koppla ihop ångest eller rädsla med måltider gör inte vardagen lättare. Detta beteende kanske går att förbättra med positivt tänkande, men jag tror alltid de kommer ligga kvar i undermedvetandet.

Jag är glad att jag inte haft mer ont än jag haft efter operationen, men jag har svårt att tro att det alltid kommer att vara så. Speciellt efter de senaste åren då komplikationerna blir fler och fler. Det gäller att ta vara på våra bra dagar.

Annonser

Träningsjournal vecka 34, 2013

augusti 27, 2013

Veckans träning har gått riktigt bra och ökningar fortsätter, jag är verkligen glad att det fortfarande går framåt. Vänster axel och arm har börjat återhämta sig, värken i armbågarna likaså. Måndagens tunga pass med alla basövningar gick över förväntan, trodde inte jag skulle klara ökningen i knäböj denna vecka, men äntligen fick jag klara alla repetitioner i alla fem set från 127,5 kg och ner till 117,5 kg. Jag la även på 2,5 kg extra i bänkpressen och det gick nästa att klara alla repetitioner i alla fem set, men det är fortfarande något för tungt. I marklyftet fixade jag en sexa på 130 kg, detta är det tyngsta jag lyft någonsin. Ländryggen har gjort lite ont efter veckans träning men det har också varit tungt, jag får se om det vill gå över tills nästa vecka.

Resten av veckan gick också bra. Speciellt nöjd blev jag över knäböjen på torsdagens pass, där körde jag en pyramid från 80 kg till 110 kg utan bälte, jag ökade från 8 till 10 repetitioner i varje set förutom sista. Jag har också testat på en del andra kompletterande övningar, exempelvis ”Skull Crushers” och ”Preacher Curls”, det var länge jag körde dessa övningar, men omväxling förnöjer och ger en lite extra motivation. Så länge det fortsätter såhär kan jag inte klaga.

Veckoschema v.34

Måndag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Tisdag
 – Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Torsdag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (lättare och fler repetitioner)
Fredag– Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (lättare och fler repetitioner)


Måndag (basövningar), 70 min, kroppsvikt 69 kg

Knäböj (bälte vid 117,5 kg och uppåt)
5 x 50 kg | 3 x 80 kg | 2 x 95 kg | 2 x 110 kg | 5 x 127,5 kg | 5 x 125 kg | 5 x 122,5 kg | 5 x 120 kg | 5 x 117,5 kg

Bänkpress
5 x 50 kg | 2 x 60 kg | 2 x 72,5 kg | 4 x 85 kg | 4 x 82,5 kg | 5 x 80 kg | 5 x 77,5 kg | 5 x 75 kg

Marklyft (bälte vid 130 kg)
8 x 50 kg | 5 x 80 kg | 3 x 110 kg | 6 x 130 kg

Militärpress
5 x 52,5 kg | 4 x 50 kg | 3 x 50 kg

Ännu en vecka med ökning i alla övningar, hur länge kan jag hålla uppe detta streak.


En underbar helg

augusti 26, 2013

Jag hade planerat att vara hemma i helgen, men vädret var för bra att slösas bort inomhus. Det blev istället en spontan resa till stugan på fredagskvällen och jag är verkligen glad att jag åkte. Solen har strålat som om det vore sommar, tänk att vi snart är i september och får njuta av denna temperatur. Under hösten sjunker vattennivåerna och det blir väldigt långgrunt, det passar perfekt till bad och lek i vattnet. Det blev också båtutflykt och en hel del fiske, lagom ansträngande aktiviteter. På lördagskvällen blev det grillning och jag har verkligen fått äta gott, senare under kvällen gjorde vi upp eld på stranden och i höstmörkret blir det väldigt mysigt.

Denna helg har bara varit nöje, ingen träning eller andra måsten. När jag väl kom hem igår kväll var jag helt slut, det blev en tidig kväll och jag har sovit så bra i min egen sköna säng.

Min syster är ute och går i den långgrunda vattnet.

Min syster är ute och går i det långgrunda vattnet.


Förlängd antibiotikabehandling

augusti 22, 2013

Mina besvär i hals och näsa beror på en hudbakterie som egentligen aldrig ska nå luftvägarna. På grund av mina mediciner har jag ett dåligt immunförsvar, det har i sin tur orsakat att jag fått denna bakterie i hals och näsa. För en månad sedan avslutade jag en 10 dagars behandling med antibiotika, trots att såren i näsan försvann kom de tillbaka någon vecka senare, antagligen fanns det kvar i halsen.

Idag fick jag de senaste provsvaren och de visar precis som sist på samma bakterie. Jag kommer denna gång att få en annan typ av antibiotika som jag ska under 3 veckor. Om antibiotikan kommer att orsaka mer problem för magen blir detta 3 långa veckor, men det får bli som det blir bara bakterien försvinner.


Träningsjournal vecka 33, 2013

augusti 21, 2013

Semestern är över och jag är igång med jobb och vardagsrutiner. Höstens träning har fått en bra start och det känns som att jag börjar komma igång på riktigt. En liten ökning i knäböj, marklyft, bänkpress och militärpress är inte en dumt det, roligt när det går framåt. Jag äter bra och kreatinet har än så länge inte gjort någon större inverkan på magen. Tyvärr har jag fått problem med vänster axel och biceps, någon typ av sträckning eller överansträngning, jag hoppas det blir bättre till nästa vecka.

Veckoschema v.33

Måndag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Tisdag
 – Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Onsdag – Farmers Walk, Vända Däck, etc. (tyngre och färre repetitioner)
Torsdag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, etc. (lättare och fler repetitioner)
Fredag– Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (kort träning i sommarstugan)


Måndag (basövningar), 70 min, kroppsvikt 67,9 kg

Knäböj (bälte vid vikter över 115 kg)
5 x 50 kg | 3 x 80 kg | 2 x 95 kg | 2 x 110 kg | 3 x 127,5 kg | 4 x 125 kg | 5 x 122,5 kg | 5 x 120 kg | 5 x 117,5 kg

Bänkpress
5 x 50 kg | 2 x 70 kg | 5 x 82,5 kg | 5 x 80 kg | 5 x 77,5 kg | 5 x 75 kg | 5 x 72,5 kg

Marklyft
5 x 50 kg | 5 x 80 kg | 3 x 110 kg | 6 x 127,5 kg

Militärpress
3 x 52,5 kg | 5 x 50 kg | 4 x 50 kg

Bra ökning i alla lyft.


1 vecka med kreatin

augusti 19, 2013

Jag har tidigare provat kosttillskottet kreatin, men varje gång har jag varit tvungen att sluta då magen blivit sämre. Trots att jag aldrig skulle använda kreatin igen har jag nu ändå gjort det. Jag har tagit kreatin i 1 vecka och än så länge går det bra. Planerna är att använda det i 1 till 2 månader, sedan får jag utvärdera.

Kreatin finns i vår kropp och maten vi äter, men ett tillskott kan öka dess positiva effekter vid exempelvis styrketräning. Kreatin ökar energidepåerna i musklerna vilket gör att man kan prestera bättre under träningen.


Provtagning och mer antibiotika?!

augusti 15, 2013

Idag har jag varit och tagit en hel skrälldus med prover igen. Kort efter jag slutade med antibiotikan fick jag tillbaka de konstiga sår jag haft i näsa och hals, det är någon jävlig bakterie som inte vill lämna mig ifred (tacka det dåliga immunförsvaret för det). Samtidigt blir jag också slemmig och snorig i hals och näsa, typ som förkylning. Svårt att veta om det är förkylning eller något annat, eller kanske både och. Det blir att invänta provsvaren och höra vad läkarna säger, troligen får jag käka mer antibiotika.


%d bloggare gillar detta: