Surströmming

juni 30, 2013

Helgen har inte bara bjudit på bra väder, maten har också varit utöver det vanliga. På lördagskvällen blev det årets första surströmming, denna rätt faller inte alla i smaken, men jag tycker det är supergott på tunnbröd med färskpotatis, lök och tomat. Lukten är något som får många att rygga tillbaka, men det smakar inte som det luktar. Till efterrätt blev det gräddtårta, det passade perfekt med något sött efter den salta strömmingen.

Till söndagsmiddag blev det grillat med hemmagjord potatissallad och diverse tillbehör. Till efterrätt blev det chokladkaka tillsammans med en god glass, mums filibabba. Att få avsluta helgen med dessa goda rätter i det vackra vädret kunde inte vara bättre. Imorgon lär väl magen må som en rutten banan, men det var det tusan värt.

Annonser

Träningsjournal vecka 25, 2013

juni 26, 2013

Denna vecka har jag ägnat tid åt att läsa på och bestämma mig för ett bra program att följa. Jag har försökt finna ett upplägg för att bygga upp styrkan som jag tappat. Jag har sneglat på ”Stronglift 5×5” och ”Starting Strength”. Stronglift 5×5 har jag följt tidigare med goda resultat, men slutade när jag ville ha mer variation. Under veckan har jag tränat efter ett modifierat program av ”Starting Strength”, men just nu vet jag inte om jag är sugen på det upplägget heller. Jag funderar på att gå tillbaka till mitt upplägg som jag hade före sommaren, men möjligen öka till tre pass knäböj i veckan. Egentligen ska man inte göra det så komplicerat utan bara köra på, det är lätt att gräva ner sig i olika upplägg som egentligen inte gör större skillnad.

Veckoschema v.25

Måndag – Knäböj, Bänkpress, Chins. (tyngre och     färre repetitioner)
Onsdag
 – Frontböj, Militärpress, Frivänd. (tyngre och     färre repetitioner)
Fredag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft, Dips. (tyngre och färre repetitioner)


Fredag (basövningar), 40 min, kroppsvikt 66,0 kg

Knäböj
5 x 35 kg | 3 x 55 kg | 2 x 75 kg | 5 x 97,5 kg | 5 x 97,5 kg | 5 x 97,5 kg

Bänkpress
5 x 35 kg | 3 x 50 kg | 2 x 65 kg | 5 x 75 kg | 5 x 75 kg | 5 x 75 kg

Marklyft
5 x 40 kg | 3 x 60 kg | 2 x 85 kg | 5 x 100 kg

Dips
5 x kv | 5 x 12,5 kg | 6 x 25 kg | 8 x 25 kg

Färre och strikta repetitioner, vikt ska ökas vid varje nytt träningstillfälle.


Humira i benet med is

juni 25, 2013

Idag har jag tryck i mig en ny dos av Humira, och denna gång trixade jag till det lite extra. Jag tar vanligtvis mina injektioner i magen, men denna gång valde jag istället att ta i låret. Innan jag tog injektionen bedövade jag området med is, någonstans hade jag läst att man kan göra så. Detta fungerade riktigt bra må jag säga, själva sticket kändes inte alls mycket, men den svidande känslan försvann inte helt, om än den var mindre påtaglig. Kanske var det bara slumpen som gjorde att jag hade en bra dag, men jag ska absolut testa detta nästa gång också, det var mycket mer behagligt än min förra injektion i magen, den gjorde ont som självaste fan.


Träningsjournal vecka 24, 2013

juni 24, 2013

Som vanligt hänger efterslängen av förkylningen kvar, slemmet i hals och näsa vill inte ge sig. Träningen fortgår ändå med jämna mellanrum, denna vecka med fyra gympass. Jag har haft ont i en axel från helgens aktiviteter, så träningen har lagts upp lite annorlunda under veckans början. Jag försökte mig på några tyngre pass denna vecka för att vänja om kroppen, men kraften finns inte kvar, jag blir trött väldigt snabbt. Men det är väl bara att kämpa så kanske energin återvänder till slut.

Veckoschema v.24

Måndag – Dragövningar ex. Rodd, Marklyft, Mage, etc.  (lättare och fler repetitioner)
Onsdag
 – Knäböj, Bänkpress, Marklyft. (tyngre och     färre repetitioner)
Fredag – Chins, Pull-ups, Dips, Mage, etc. (tyngre och     färre repetitioner)
Söndag – Knäböj, Bänkpress, Marklyft. (tyngre och färre repetitioner)


Fredag (basövningar), 40 min, kroppsvikt 66,0 kg

Knäböj
5 x 50 kg | 3 x 80 kg | 3 x 95 kg | 4 x 105 kg | 4 x 100 kg | 4 x 100 kg

Bänkpress
5 x 50 kg | 2 x 65 kg | 5 x 75 kg | 5 x 75 kg | 4 x 75 kg

Marklyft
8 x 50 kg | 5 x 80 kg | 4 x 100 kg

Deppigt att tappa så mycket i alla övningar, helt kraftlöst! :(


Viktkurva december 2012 till juni 2013

juni 22, 2013

När jag går tillbaka och ser hur min vikt pendlat de senaste 2-3 åren kan jag dra slutsatsen att min kropp vill väga omkring 65-70 kg. Under den tid jag tränat har jag ökat i vikt samtidigt som jag blivit starkare, precis som det bör. Men när jag kommer en bit över 70 kg brukar jag få problem, när matintaget ökar krånglar magen mer och mer. Det är i dessa perioder jag försöker gå ner i vikt och göra allt för att inte förlora styrkan, planerna är sedan att öka igen och få chansen att bli lite starkare. Tyvärr tappar jag ofta mer styrka än vad jag vill, och istället går jag upp och ner utan att utvecklas speciellt mycket.

Nu är planerna att öka långsiktigt. Förhoppningsvis gör det att jag lägger på mig mindre fett, men också att jag kan bryta mig igenom tröskeln vid 72-74 kg, även om det skulle bli om 1 år eller senare. Känns inte som det ger något att bara gå upp och ner, men magen bestämmer man ju inte över.

Viktkurva 121222-130622


Jag käkar rädisor

juni 19, 2013

Det var väldigt länge sedan jag åt rädisor. Jag minns att jag brukade vara i mormors grönsaksland och tjuväta när jag var en liten grabb. När jag var och handlade i veckan blev jag tvärt sugen på rädisor, jag var bara tvungen att friska upp smaklökarna, jag hade för mig att de var ganska starka. Nu äter jag rädisor titt som tätt, perfekt att småäta av. Jag har en låda i kylskåpet som snart är tom.

Näringsmässigt har jag inte så stor koll på rädisor, men de innehåller en hel del nyttigheter, och de ska tydligen också vara bra mot diverse åkommor. Detta är dock inte anledningen till varför jag äter rädisor, men att de är nyttiga lär väl inte skada.

Små, goda och starka!

Små, goda och starka!


Dags att öka kalorierna

juni 17, 2013

Efter ca. 12 veckor med en relativt jämn viktnedgång återgår jag nu till en mer kaloririk kost. Jag har tappat i både vikt, fett och midjemått vilket var planerat. Tyvärr har såklart energin och styrkan på gymmet också svalnat, och med en förkylning mitt i allt så blev det verkligen kämpigt. Jag ska skriva mer senare om hur denna period har varit och planerna framöver, men nu är jag jättetrött och måste sova.


%d bloggare gillar detta: