Stronglift 5×5

När jag började må sämre i december tog jag också en vilopaus från min intensiva styrketräningen. Jag började då med något som heter Stronglift 5×5, detta går ut på att träna tyngre vikter i några få basövningar istället för massvis med repetitioner i massvis med isolerade övningar. Övningarna är knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress och skivstångsrodd.

När man börjar med detta program startar man med väldigt låga vikter för att få in tekniken, och vid varje pass ökar man sedan 2,5 kg (förutom marklyft som ökar 5 kg). Varje övning kör man 5 set och 5 repetitioner, förutom marklyft där man kör 1 set med 5 repetitioner (plus uppvärmning). Det passade mig bra att få börja lätt då jag inte mådde bra under denna period. Jag mår fortfarande inte bra, men träningen går rätt okej ändå.

Problemet just nu är kosten, jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat. Vikterna blir tyngre och jag börjar känna att jag snart går in i väggen. Just nu lyfter jag tyngre än vad tidigare gjort, men det är mycket jobbigt. Jag ska se över mitt kcal-intag och kolla hur mycket jag saknar, och dagar när inte magen fungerar så får man ju inte heller i sig näringen, inte mycket att göra åt.

Men så länge jag gör framsteg är jag glad, även om det kunde finnas bättre förutsättningar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: