Seriös styrketräning

Nu är jag igång med träningen på allvar, vare sig jag är helt frisk eller ej. Igår körde jag mitt första riktiga styrkepass efter ett program som jag gjorde innan sommaren. Jag tränar varje muskelgrupp 2 gånger i veckan, fördelat på 4 dagar, ca 1 timme per pass. Jag har valt att börja med ett ganska högt antal repetitioner och jag försöker ligga omkring 11-12, och 5 set per muskelgrupp fördelat på två övningar. Jag har ungefär 60-90 sekunders vila mellan varje set.

Tidigare har jag kört igenom varje muskel 1 gång per vecka, men då tränade jag också varje muskelgrupp längre tid per pass. Jag kommer säkert att gå tillbaka till detta när jag behöver variation från nuvarande upplägg.

Konditionen ska jag ta det lugnt med, men några lättare konditionspass per vecka ska jag ta mig tid till. De senaste åren har jag kört mycket kondition, förutom denna sommar. Jag gissar att energin inte räckte till både kondition och samtidigt få bra respons från gymmet (vilket är ett känt faktum).

Varje eller varannan vecka kommer jag att gå ner i reps och köra tyngre för att variera mig. Som många andra brukar jag köra fast efter ett tag, men jag får se hur detta upplägg fungerar.

Gårdagens pass gick bra ändå tills jag körde framsida ben, efter knäböj och benpress mådde jag riktigt illa. Förhoppningsvis kommer jag må bättre när vanan att träna på morgonen återfinner sig.

Energiintaget kommer jag att öka och jag hoppas magen pallar för det. Jag har planerat att lägga på mig några kilon detta år. Men mer om detta i ett annat inlägg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: