Vintern som försvann

november 13, 2018

Redan i början av oktober låg snötäcket över landskapet, gnistrande vackert när solen lyser utöver. Jag började drömma om en tidig start på skidsäsongen, men det blev inte mer än just en dröm.

Nu är vi i mitten av november och det finns inte en skymt av någon snö. Det är ovanligt varmt och marken är helt bar, från skyn faller regnet och det är mörkt och trist.

Jag försöker ta mig ut på promenad men det tar verkligen emot i blåst och regn. Som tur börjar jag känna mer glädje för gymmet igen, jag trivs med styrketräningen och folket jag träffar där.

Jag hoppas inte vintern dröjer allt för länge då jag märker hur jag saknar den. Att åka skidor är en så fin blandning av träning och avkoppling på samma gång, just det att få ta sig ut i naturen och de fina miljöerna, det ger än man tror.

Annonser

Finna lust och ork till att skriva

oktober 30, 2018

Har man inte ork, har man oftas inte heller lust, eller är det kanske tvärtom? Sak samma.

Jag har varit dålig på att uppdatera bloggen med nya inlägg under en ganska lång tid, och det speglar nog av sig på hur jag har mått och fortfarande mår. Även om jag åtminstone fått in något inlägg per månad så är det väldigt lite aktivitet mot tidigare år. Det har varit många tillfällen då jag har haft saker jag velat dela men aldrig orkat skriva och publicera, och det känns såklart trist att inte få ut det jag vill.

Under hösten har jag försökt förbättra mina vardagliga rutiner för att lätta på stress och oro. Det går i rätt riktning även om jag känner att energin är låg. Jag försöker först och främst göra det som är viktigt, andra mindre viktiga uppgifter och aktiviteter får jag ta när jag känner att jag hinner och orkar. Det är så dumt att jäkta bara för att man vill få allt klart omedelbart.

Jag tänkte att jag ska göra ett försök att få ut några fler inlägg framöver, månadsskiftet mot november är en passande start för det. Lite mer skriverier om crohns, kost och träning kanske vore på sin plats.


Slut i kropp och själ

oktober 20, 2018

Det har varit mycket med allt möjligt under en längre tid, stundtals känns det övermäktigt. Att bara orka med de vardagliga sysslorna är mer än tillräckligt, men det finns saker man bara inte kan strunta i att göra.

Det har blivit en hel del besök på sjukhuset under denna period, och då inte bara relaterat till magen. Samtidigt som det är skönt att få göra bort vissa saker är det också jobbigt att ha många besök inplanerade i följd.

Nu ser det ut som om de lugnar sig med större åtagande en tid framöver, jag hoppas det fortsätter så och att hjärnan får tid att varva ner. Det behövs inte mycket för att stressen och oron ska ta över, jag vill bara få chans att slippa det och få möjlighet att fokusera på mig själv med kost, träning och återhämtning.

Unna dig tid till att få vistas ute i naturen.


Plockar svarta och röda vinbär

september 7, 2018

Hösten är här och vinbären är mogna och redo att plockas. I år är det väldigt mycket vinbär, speciellt av de röda. Jag tycker bäst om de svarta och gillar att ha dessa i min hemmagjorda yoghurt. De svarta vinbären är också väldigt rika på c-vitamin, hur det är med de röda bären vet jag inte riktigt. Bärplockning ger en bra anledning till att få sig ut i friska luften och solskenet, snart kommer mörkret och det gäller att passa på.

Stora klasar bär redo att plockas.


Lära sig hantera stress och oro

augusti 31, 2018

Oro, ångest och stress är något jag försöker få bättre kontroll över. Att alltid känna jäkt inför alla måsten sliter på välmåendet, ångestkänslorna förvärras även i och med detta, det blir en ond spiral som bara gör att tankarna går på ännu högre varv.

Även under semestern hade jag svårt att koppla av. Det jag tänkte göra blev aldrig gjort, allt blev bara för jobbigt att ta sig an. Det få stunder jag kunde känna ett lugn var i sommarstugan, speciellt under svalkande dopp i älven. Att inte vara hemma hjälpte till en viss del, där hemma påminns jag om mycket som skapar stress och ångest.

Kosten är något jag tvingat mig till att sköta även under jobbiga stunder, det är det viktigaste jag kan göra för att hålla min crohns under kontroll, det släpper jag inte.

Nu under hösten har jag börjat förändra mina dagliga rutiner för att hitta en bättre balans i livet. Det finns väldigt mycket att arbeta på, både fysiskt och mentalt. Det kan gälla bättre rutiner för sömn, måltider och träning exempelvis. Att skala bort onödiga aktiviteter som själ tid är också något jag fokuserar på, att prioritera det viktiga helt enkelt.

Magen mår aldrig bra av mycket stress och oro, jag hoppas kunna göra vissa framsteg så det i alla fall går i rätt riktning. Jag får se hur det går och kommer rapporter mera om det framöver.

Skogen är en bra plats att finna ro.


Semester på ingång

juli 3, 2018

Semestern börjar närma sig och det ska bli skönt med en välbehövlig paus. Det har varit mycket den senaste tiden och att få några veckors sammanhängande ledighet kommer att göra gott.

Under ledigheten kanske jag får mer tid att experimentera med kosten och kanske även någon ny maträtt. Mitt kostupplägg är rätt enformigt och skulle nog behöva något nytt att piffa upp vardagen med.

Som omväxling till den kalla midsommar har nu starten på juli varit desto varmare. Jag hoppas på att värmen håller sig kvar så att jag får några härliga dagar med sol och bad.

Blomma

Det blir en lugn semester utan en massa ståhej.

 


Slutar på gymmet efter 10 års träning

juni 14, 2018

Efter 10 år med regelbundna besök på gymmet har jag nu sagt upp mitt medlemskap, något jag lovade att jag aldrig skulle göra. Orsaken till det är att jag känt mig skröplig i kroppen och haft svårt att träna som jag önskat de senaste halvåret. När medlemskapet löpte ut bestämde jag mig för att inte förlänga, onödigt betala för något som inte används. Istället ska jag fortsätta träna med ett lugnare upplägg i hemmamiljö.

Lättare styrketräning går att få till rätt bra hemma med hantlar och kroppsviktsövningar. Sedan ska jag försöka ta tillfället att göra mer aktiviteter ute nu när sommaren är här. Jag hoppas såklart återvända och komma igång med de tunga basövningarna som knäböj, marklyft och bänkpress när jag är i bättre form.

Träna smart

 


%d bloggare gillar detta: