Påskmaten blev för mycket

april 23, 2017

Påsken är en högtid likt julen då det ska ätas en hel del, och det är något jag själv har gjort. Trots min restriktiva kost har jag tagit tillfället att äta lite annat och också mer än vanligt, detta har gjort att jag fått en del bekymmer med magen. Det är svårt att säga vad det beror på, är det något speciellt jag ätit, eller är det bara att det blivit för mycket mat.

Det har blivit olika kötträtter, diverse röror och annat. Även en hel del lax i olika former, lax är bra men jag brukar vanligtvis bara koka den. Jag har också testat kokosgrädde till en efterrätt, något jag misstänker kan orsaka bekymmer. Det är svårt att peka ut vad som orsakar problemen när det blir mycket nytt på en och samma gång. Nu har jag återgått till mina vanliga maträtter för att se om magen kan lugna sig igen.

Det är alltid en fråga om vad som är värt att äta.


Påsk med träning och god mat

april 14, 2017

Då var påsken här. Skönt att få en extra lång helg att njuta av. Jag har redan fått äta en god middag igår på skärtorsdagen, lär säkert bli mera av den varan. Idag har jag haft det lugnt och skönt förutom ett träningspass på gymmet mitt på dagen. Det var ovanligt många träningssugna där, antagligen för att de behövde frigöra energi inför allt godisätande.

Jag kommer dock inte äta något godis, istället kommer jag äta massor med ägg (som jag gör till vardags ändå). Påsken är allt bra mysig med sina glada och starka färger. Blir det soligt och fint ska jag ta fram fincykeln och trampa iväg på äventyr.

Massor med ägg, men inget godis…


Skidåkningen lider mot sitt slut

april 3, 2017

Trötthet och dåligt väder har gjort att skidåkningen hamnat i skymundan. Det är ungefär två veckor sedan sist och jag tror inte det blir något mer i år. Snön smälter och det är ett riktigt aprilväder just nu, gråmulet och slask är ingen höjdare. Dags att leta en ny form av konditionsträning.

I år har jag försökt vara ute i skidspåret oftare men istället tagit kortare turer. Det är bättre att få röra på sig mer regelbundet än att ta enstaka långturer. Det har som oftast blivit 5 km men ibland upp mot 1 mil, dock aldrig längre än så. På mina lediga dagar från gymmet har jag klämt in skidåkningen, det har fungerat bra i och med att skidpassen blir korta.

Ute på upptäcktsfärd en vacker vårdag.


Vila och återhämtning

mars 20, 2017

Senast skrev jag om att jag var helt slutkörd och det var precis vad som hände. Veckan efter det var jag inte alls i form, jag var väldigt trött och hade en hemsk värk i kroppen. En vecka bortkastad bara för att jag valde att träna trots att jag inte borde.

Att lyssna på kroppens signaler är inte svårt, det svåra är att sätta ner foten och ta några extra vilodagar när det väl behövs. Kroppen behöver vila för att kunna bygga upp sig igen, att pressa sig över gränsen för ofta leder sällan till bättre prestation, istället är risken för skador och försämrade resultat större. Är det stressigt på både jobb, fritid och träning blir det en stor påfrestning, blir det för mycket vissa perioder måste man justera sig efter situationen.

Nu håller jag på att trappa upp träningen igen, men jag tänker mer på hur jag känner mig. Förutom träningen ska jag inte göra så mycket denna vecka, avkoppling före andra vardagsprojekt helt enkelt.

Lyssna på kroppen och vila när det behövs.


Helt slutkörd

mars 5, 2017

Jag kände redan på lördagskvällen hur tröttheten slog till, och på söndagsmorgonen var jag som en zombie trots att jag sov förbi väckarklockan. Anledningen till att jag känner mig helt slutkörd är troligen att jag klämt ihop för många träningspass utan vilodagar, det kan bli så när tiden inte riktigt räcker till. I efterhand skulle jag hoppat över ett pass istället för att köra på som en ångvält, jag tror det hade gynnat mig mer.

Denna söndag blev i alla fall en riktigt vilodag, har inte förmått mig till att göra något vettigt förutom att laga mat. Ändå har jag bara blivit tröttare ju längre dagen gått, nu ska jag äntligen få äta min sena middag och sedan få glo på premiären av mästarnas mästare.

Helt slut denna söndag.

Inte en gnutta energi kvar…


Tidig vår, sol och ispromenader

februari 18, 2017

Vintern började ganska bestämt med kyla och mycket snö, men efter nyår hände inte mycket mer. Den vanligtvis kalla och snörika januari samt februari har inte givit speciellt mycket. Istället är det milt och snöfattigt, när solen lyser som mest skulle man kunna tro att det är maj månad.

På onsdagar brukar jag åka skidor men det fick jag ställa in då spåren blivit väldigt isiga, istället tog jag mig en härlig promenad på sjön. Det var skönt att få göra något annat som omväxling, promenerandet har verkligen kommit av sig. Hur som helst ska jag försöka ta mig ut dagar då solen lyser för att få i mig en dos d-vitamin.

Snöbristen gör isen fin att gå på.

Snöbristen gör isen fin att gå på.


Sista provtagningen på 2016

februari 11, 2017

Precis före jul kom kallelse om provtagning, mitt i julstressen när tusen andra saker också skulle göras. Jag hade hoppats få ta prover efter ledigheten då stressnivån fått sjunka, men så blev det inte. Trots detta visade sig proverna vara ungefär som de varit under senaste halvåret, under kontroll och kalprotektin inom gränsvärdet. Det blev en bra julklapp och något att få vara glad utöver.

Under 2017 hoppas jag lägga till någon fler råvara i kosten, i alla fall öka mängden av något jag redan äter. Eftersom proverna varit rätt stabila under en längre tid vet jag ungefär vad som fungerar, det gör det till ett bra tillfälle prova något nytt.


%d bloggare gillar detta: