Vila och återhämtning

mars 20, 2017

Senast skrev jag om att jag var helt slutkörd och det var precis vad som hände. Veckan efter det var jag inte alls i form, jag var väldigt trött och hade en hemsk värk i kroppen. En vecka bortkastad bara för att jag valde att träna trots att jag inte borde.

Att lyssna på kroppens signaler är inte svårt, det svåra är att sätta ner foten och ta några extra vilodagar när det väl behövs. Kroppen behöver vila för att kunna bygga upp sig igen, att pressa sig över gränsen för ofta leder sällan till bättre prestation, istället är risken för skador och försämrade resultat större. Är det stressigt på både jobb, fritid och träning blir det en stor påfrestning, blir det för mycket vissa perioder måste man justera sig efter situationen.

Nu håller jag på att trappa upp träningen igen, men jag tänker mer på hur jag känner mig. Förutom träningen ska jag inte göra så mycket denna vecka, avkoppling före andra vardagsprojekt helt enkelt.

Lyssna på kroppen och vila när det behövs.


Helt slutkörd

mars 5, 2017

Jag kände redan på lördagskvällen hur tröttheten slog till, och på söndagsmorgonen var jag som en zombie trots att jag sov förbi väckarklockan. Anledningen till att jag känner mig helt slutkörd är troligen att jag klämt ihop för många träningspass utan vilodagar, det kan bli så när tiden inte riktigt räcker till. I efterhand skulle jag hoppat över ett pass istället för att köra på som en ångvält, jag tror det hade gynnat mig mer.

Denna söndag blev i alla fall en riktigt vilodag, har inte förmått mig till att göra något vettigt förutom att laga mat. Ändå har jag bara blivit tröttare ju längre dagen gått, nu ska jag äntligen få äta min sena middag och sedan få glo på premiären av mästarnas mästare.

Helt slut denna söndag.

Inte en gnutta energi kvar…


Tidig vår, sol och ispromenader

februari 18, 2017

Vintern började ganska bestämt med kyla och mycket snö, men efter nyår hände inte mycket mer. Den vanligtvis kalla och snörika januari samt februari har inte givit speciellt mycket. Istället är det milt och snöfattigt, när solen lyser som mest skulle man kunna tro att det är maj månad.

På onsdagar brukar jag åka skidor men det fick jag ställa in då spåren blivit väldigt isiga, istället tog jag mig en härlig promenad på sjön. Det var skönt att få göra något annat som omväxling, promenerandet har verkligen kommit av sig. Hur som helst ska jag försöka ta mig ut dagar då solen lyser för att få i mig en dos d-vitamin.

Snöbristen gör isen fin att gå på.

Snöbristen gör isen fin att gå på.


Sista provtagningen på 2016

februari 11, 2017

Precis före jul kom kallelse om provtagning, mitt i julstressen när tusen andra saker också skulle göras. Jag hade hoppats få ta prover efter ledigheten då stressnivån fått sjunka, men så blev det inte. Trots detta visade sig proverna vara ungefär som de varit under senaste halvåret, under kontroll och kalprotektin inom gränsvärdet. Det blev en bra julklapp och något att få vara glad utöver.

Under 2017 hoppas jag lägga till någon fler råvara i kosten, i alla fall öka mängden av något jag redan äter. Eftersom proverna varit rätt stabila under en längre tid vet jag ungefär vad som fungerar, det gör det till ett bra tillfälle prova något nytt.


Viktkurva 2015, 2016 (8 kg plus)

februari 1, 2017

När jag påbörjade mitt restriktiva kostupplägg kunde jag inte hålla mitt energiintag i balans, det tog ungefär 10 månader innan jag vände min viktnedgång och började gå upp i vikt igen. Att göra stora förändringar i kosten går inte över en natt, magen måste anpassa sig till nya råvaror och att hitta mat som fungerar är ett långt experiment.

Under hösten 2015 stagnerade vikten och jag började sakta öka igen, under vissa perioder kunde jag dippa lite men på det hela har kurvan gått uppåt under 2016. Hur 2017 kommer att se ut får tiden utvisa.

Viktkurva 2015, 2016

Den långdragna viktnedgången vände till slut.


Nykter i 2,5 år, min syn på alkohol

januari 22, 2017

Den strikta diet jag följer uppmanar att utesluta alkohol så gott det går, detta har gjort att jag nu varit nykter i över 2,5 år. Alkoholdrycker är egentligen inget jag saknar eller tycker är speciellt gott, men på middagsbjudningar och festligheter kan jag sakna att få ta mig ett glas. Det är just dessa sociala situationer som kan kännas obekväma när både mat och dryck begränsas så mycket.

Utöver dessa nyktra år har jag ändå varit återhållsam med drickandet, jag vet att alkohol inte är något som är bra för mig, magen blir irriterad och att vara bakfull klarar jag inte av. Jag valde oftast mina tillfällen och drack för det mesta med måtta. I yngre år gick det dock vildare till, då var det både för mycket och för ofta i vissa perioder, men den typen av festande passerade tack och lov.

Att sitta hemma och ta några öl en fredagskväll har aldrig varit min grej, det är något som jag anser vara bortkastat. Alkoholens negativa effekt på träningen har också hjälpt mig att avstå från onödigt drickande. När jag blev mer seriös med träningen märkte jag hur prestationen försämrades när jag druckit några dagar före, det kändes så onödigt att förstöra det jag byggt upp.

Det verkar ändå gå att dricka vissa alkoholdrycker under SC-dieten om det sker sällan och i liten mängd, men några fredags-öl kommer det då aldrig att bli.

Alkohol...

Social press kan göra det svårt att välja bort alkohol.


Skidor och bräda

januari 15, 2017

Det har varit en jobbig vecka med rubbade rutiner och dålig sömn,  konstigt att jag lyckas hamna i denna situation allt för ofta. Lyckligtvis blev det bättre under helgen och då passade jag på att göra en del uteaktiviteter.

Jag har nämligen varit och åkt snowboard, det var ett tag sedan sist och verkligen på tiden. Härligt och avkopplande att få åka av sig i den nyfallna snön. På söndagen blev det den mer jobbiga åkningen på längdskidorna. Det var inte så dumt då spåren var fina och vädret på topp. Man blir härligt mör efter att ha varit ute, och det blir extra skönt att få slappa i soffan efteråt.


%d bloggare gillar detta: