Magen under kontroll igen

maj 17, 2017

Som jag skrev tidigare fick jag en del problem med magen efter påskhelgen, mer mat och mindre strikt kost orsakade troligen detta. Jag gick då tillbaka till mer återhållsam kost och det har hjälpt. Magen har varit rätt stabil under nästan 2 veckor vilket känns skönt, jag har till och med återinfört lite jordnötssmör och det går bra än så länge.

När problem uppstår är det värdefullt att ha några enkla maträtter att följa som man vet fungerar bra för en själv. Eftersom kosten är väldigt individuell så gäller det att prova sig fram tills man hittar rätt. Mos av morötter tillsammans med kyckling eller fisk brukar vara min bas.

Mina måltider består alltid av mycket grönsaker.

 


Cykeln har börjat rulla

maj 10, 2017

Nu när snön försvunnit och vägarna är torra och fina passar det ypperligt att ta cykeln ut på en sväng. Någon form av konditionsträning för att komplettera styrketräningen är alltid bra. Jag har hunnit med några rundor sedan april och det är skönt att få sig ut i friska luften.

Idag har jag cyklat en annorlunda sväng på mindre skogsvägar, det är  mycket roligare än att trampa efter tråkiga landsvägar. Jag börjar längta efter de fina sommarkvällarna, då är det ett riktigt nöje att få vara ute på upptäcktsfärd.


Påskmaten blev för mycket

april 23, 2017

Påsken är en högtid likt julen då det ska ätas en hel del, och det är något jag själv har gjort. Trots min restriktiva kost har jag tagit tillfället att äta lite annat och också mer än vanligt, detta har gjort att jag fått en del bekymmer med magen. Det är svårt att säga vad det beror på, är det något speciellt jag ätit, eller är det bara att det blivit för mycket mat.

Det har blivit olika kötträtter, diverse röror och annat. Även en hel del lax i olika former, lax är bra men jag brukar vanligtvis bara koka den. Jag har också testat kokosgrädde till en efterrätt, något jag misstänker kan orsaka bekymmer. Det är svårt att peka ut vad som orsakar problemen när det blir mycket nytt på en och samma gång. Nu har jag återgått till mina vanliga maträtter för att se om magen kan lugna sig igen.

Det är alltid en fråga om vad som är värt att äta.


Påsk med träning och god mat

april 14, 2017

Då var påsken här. Skönt att få en extra lång helg att njuta av. Jag har redan fått äta en god middag igår på skärtorsdagen, lär säkert bli mera av den varan. Idag har jag haft det lugnt och skönt förutom ett träningspass på gymmet mitt på dagen. Det var ovanligt många träningssugna där, antagligen för att de behövde frigöra energi inför allt godisätande.

Jag kommer dock inte äta något godis, istället kommer jag äta massor med ägg (som jag gör till vardags ändå). Påsken är allt bra mysig med sina glada och starka färger. Blir det soligt och fint ska jag ta fram fincykeln och trampa iväg på äventyr.

Massor med ägg, men inget godis…


Skidåkningen lider mot sitt slut

april 3, 2017

Trötthet och dåligt väder har gjort att skidåkningen hamnat i skymundan. Det är ungefär två veckor sedan sist och jag tror inte det blir något mer i år. Snön smälter och det är ett riktigt aprilväder just nu, gråmulet och slask är ingen höjdare. Dags att leta en ny form av konditionsträning.

I år har jag försökt vara ute i skidspåret oftare men istället tagit kortare turer. Det är bättre att få röra på sig mer regelbundet än att ta enstaka långturer. Det har som oftast blivit 5 km men ibland upp mot 1 mil, dock aldrig längre än så. På mina lediga dagar från gymmet har jag klämt in skidåkningen, det har fungerat bra i och med att skidpassen blir korta.

Ute på upptäcktsfärd en vacker vårdag.


Vila och återhämtning

mars 20, 2017

Senast skrev jag om att jag var helt slutkörd och det var precis vad som hände. Veckan efter det var jag inte alls i form, jag var väldigt trött och hade en hemsk värk i kroppen. En vecka bortkastad bara för att jag valde att träna trots att jag inte borde.

Att lyssna på kroppens signaler är inte svårt, det svåra är att sätta ner foten och ta några extra vilodagar när det väl behövs. Kroppen behöver vila för att kunna bygga upp sig igen, att pressa sig över gränsen för ofta leder sällan till bättre prestation, istället är risken för skador och försämrade resultat större. Är det stressigt på både jobb, fritid och träning blir det en stor påfrestning, blir det för mycket vissa perioder måste man justera sig efter situationen.

Nu håller jag på att trappa upp träningen igen, men jag tänker mer på hur jag känner mig. Förutom träningen ska jag inte göra så mycket denna vecka, avkoppling före andra vardagsprojekt helt enkelt.

Lyssna på kroppen och vila när det behövs.


Helt slutkörd

mars 5, 2017

Jag kände redan på lördagskvällen hur tröttheten slog till, och på söndagsmorgonen var jag som en zombie trots att jag sov förbi väckarklockan. Anledningen till att jag känner mig helt slutkörd är troligen att jag klämt ihop för många träningspass utan vilodagar, det kan bli så när tiden inte riktigt räcker till. I efterhand skulle jag hoppat över ett pass istället för att köra på som en ångvält, jag tror det hade gynnat mig mer.

Denna söndag blev i alla fall en riktigt vilodag, har inte förmått mig till att göra något vettigt förutom att laga mat. Ändå har jag bara blivit tröttare ju längre dagen gått, nu ska jag äntligen få äta min sena middag och sedan få glo på premiären av mästarnas mästare.

Helt slut denna söndag.

Inte en gnutta energi kvar…


%d bloggare gillar detta: